Șahul de la învățarea în clasă la povești de spus acasă  

Centrul Step by Step propune o abordare inovatoare a utilizării șahului ca mijloc de antrenare a gândirii și în același timp de relaxare, bazată pe folosirea în clasă a cărților „Teaching Chess Step by Step„.

Programul își propune să sporească prin intermediul jocului de șah competențe precum luarea deciziilor, elaborarea unui plan de acțiune, urmărirea unui scop, gestionarea emoțiilor, responsabilitatea și dezvoltarea spiritului de fair-play.

Acest program este dezvoltat cu susținerea financiară oferită de Fundația Superbet.

Școli participante în etapa de pilotare și documentare a programului

 

Programul pilot a debutat în al doilea semestru al anului școlar 2021-2022, în cinci unități de învățământ, prin includerea jocului de șah în activitățile din grădiniță și școală, pentru copiii de la 5 la 10 ani.

  • Școala Gimnazială Step by Step București
  • Școala Gimnazială “Diaconu Coresi” Fieni
  • Colegiul Național Pedagogic “Constantin Cantacuzino” Târgoviște
  • Grădinița Nr. 252 București
  • Grădinița Bambi Step by Step București

Cele 3 cărți Teaching chess Step by Step, autori Igor Khmelnitsky, Michael Khodarkovsky si Michael Zadorozny (una pentru cadrele didactice și 2 cu exemple de activități care pot fi realizate în grupe și clase) au fost traduse, tipărite și au fost distribuite în cele patru unități de învățământ în care se desfășoară etapa pilot a programului.

Fiecare clasă înscrisă în proiect a fost dotată cu câte zece table de șah la dimensiuni de competiție.

predarea sahului step by step (2)

Dincolo de programul pilot

Daca în urma evaluării se va lua decizia extinderii proiectului pilot la nivelul național, grădinițele și școlile vor putea să se înscrie voluntar. Pentru continuitate dar și pentru reducerea costurilor impuse de dotarea fiecărei instituții, grădinițele și școlile înscrise se vor angaja să participe în proiect pentru o perioadă de 2 ani.

Ghidul pentru profesori utilizează un limbaj simplu, cu instrucțiuni ușor de înțeles astfel încât și profesorii nefamiliarizați cu jocul de șah să-l înțeleagă și apoi să predea copiilor noțiuni elementare de șah. 

Cărțile destinate profesorilor anticipează toate elementele în care ar exista mici erori într-un joc de șah la clasă și explică cum se pot rezolva, oferind planuri de lecții care sugerează expresii sau exemple specifice de folosit.

Calitatea învățării este cuantificată cu ajutorul a peste optzeci de rezultate măsurabile ale învățării produse prin jocul de șah în clasă, iar un ajutor important îl reprezintă exercițiile menite să consolideze cunoștințele pe care copiii le dobândesc în clasă.

Pentru cele mai mici grupe de vârstă, dar nu numai, familiarizarea cu jocul de șah, piese și reguli devine parte a activităților creative de artă (de ex. prin confecționarea propriilor piese din materiale reciclabile), respectiv a activităților sportive.