Fiecare poveste e un moment de relaxare, dar poveștile trebuie considerate și oportunități de începere a unor dialoguri sau activități creative cu copiii.

De exemplu: Dacă ai avea un creion magic, ce personaj ai șterge sau transforma? De ce? / Care este personajul tău preferat? / De ce ți-a plăcut acel personaj? / Ce crezi că ar fi putut face diferit personajul tău preferat? / Crezi că ai putea desena pădurea sau palatul din poveste?  Etc.

Pornind de la exemplele realizate de experții Step by Step, puteți genera noi teme de discuție și activități pentru cei mici.  

Rățoiul cel urât

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari

  • Rățoiul tată, dar și celelalte păsări din ogradă îl considerau urât pe bobocul cel gri. La ce crezi că se refereau când foloseau cuvântul urât? Dacă cineva e diferit la înfățișare, altfel decât tine, înseamnă că este urât?
  • Modul în care arată cineva la înfățișare, determină cine este cu adevărat?
  • Care este motivul pentru care cineva tachinează, face haz, umilește o persoană care este diferită?
  • Rățoiul considerat urât odată ieșit din ou a crescut și s-a transformat într-o lebădă. Când a găsit celelalte lebede s-a simțit fericit, în siguranță. Trebuie să arăți exact ca persoanele din jur pentru a te potrivi cu ei? De ce?
  • Sunt anumite situații în care e acceptabil să judecăm pe cineva după înfățișare, de exemplu într-un concurs de frumusețe sau într-o paradă de modă. Dincolo de înfățișarea unei persoane, ce alte calități contează pentru tine?

 

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Desenează autoportretul în pereche cu un părinte sau cu un frate/soră mai mare.
  • Realizează-ți autoportretul urmând etapele:
    Investighează cu mâinile propria față (ochi, sprâncene, nas, gură, bărbie, frunte). 
    Discută cu partenerul despre trăsăturile tale.
    Desenează autoportretul. 
    Invită partenerul să îți deseneze alături portretul, așa cum te vede.

Întrebări pentru discuții:

  • Care sunt elementele definitorii care te caracterizează din punct de vedere fizic?
  • Te asemeni cu cineva din familie în mod special?
  • Autoportretul și portretul realizat se aseamănă?
  • De ce sunt diferite cele două desene, chiar dacă au ca subiect aceeași persoană?
  • Rezolvă probleme de adunare și scădere cu o unitate, pornind de la poveste:
    1. În urma raței vedeau 5 boboci galbeni. Li s-a alăturat și bobocul gri. Câți boboci merg acum în urma raței?
    2. Rața a plecat de la lac cu 4 boboci. Unul s-a întors din drum. Câți boboci au rămas?
    3. Pe lac pluteau 3 lebede. Lor li s-a alăturat și lebădoiul nostru. Câte plutesc acum pe lac?

Hainele cele noi ale împăratului

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari

  • De ce crezi că împăratul a fost ușor de păcălit de către cei doi falși croitori?
    Pe tine te-a convins cineva că un lucru este real sau adevărat chiar dacă știai că nu este?
  • Deși împăratul nu purta haine, toți curtenii le admirau pentru frumusețea lor.
    De ce personajele din poveste au mințit și au spus că pot vedea hainele chiar dacă acestea nu existau?
    Tu ai mințit vreodată pentru un motiv bun?
    Dacă ai mințit, cum te-ai simțit? Minciuna ta a fost descoperită? Cum te-ai simțit atunci?
  • În final, un copil spune adevărul în fața mulțimii. De ce copilul a avut curaj să spună addevărul, iar ceilalți nu?
  • Dacă hainele împăratului nu erau false? Cum s-ar putea spune dacă ceva este e real sau nu?

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Joacă-te De-a magazinul de haine la tine în dulap. Sortează și aranjează-ți hainele după culori sau în funcție de anotimpurile în care le porți.
  • Pune prețuri de la 1 la 10 la anumite haine din dulapul tău. Joacă-te cu părinții sau cu frații mai mari De-a vânzătorul și cumpăratorul. Folosește bancnote de 1, 5 sau 10 lei (pe care le-ați igienizat în prealabil). Vinde și cumpără pentru a exersa adunarea și scăderea în concentrul 1-10.
  • Realizează un imprimeu folosind puncte și linii pe un obiect de vestimentație (un tricou, o rochie sau o mantie) folosind culorile tale favorite.
  • Decupează imprimeul realizat pentru a croi un obiect de vestimentație pentru una din păpușile tale.

Bucle-aurii și cei trei urși

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari

  • Bucle-aurii a intrat în casa urșilor și le-a folosit lucrurile fără să le ceară permisiunea.
    A folosit cineva lucrurile tale fără să-ți ceară voie?
    Dar tu, ai folosit lucrurile care nu-ți aparțineau fără să ceri voie?
    Cum te-ai simțit în fiecare situație? De ce?
  • Cum crezi că s-a simțit Ursulică odată ajuns acasă? Cum ai putea să-l liniștești?
  • Cum altfel s-ar fi putut încheia povestea?
  • Dacă ai putea să o ajuți pe Bucle-aurii să le scrie o scrisoare urșilor pentru a-și cere scuze, ce le-ar putea spune?

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Modelează din plastilină sau cocă obiectele de mobilier pe care le-a folosit Bucle-aurii în cășuța urșilor.
  • Desenează un traseu prin pădure pănă la casa urșilor.
  • Află mai multe informații despre Ursul Carpatin sau Ursul Brun care trăiește și în pădurile din România.
  • Desenează un urs.

Cenușăreasa

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari 

  • Cenușăreasa este prezentată în poveste ca fiind frumoasă și bună la suflet, iar surorile ei încrezute și egoiste
    Dacă ar fi să te caracterizezi prin două însușiri, care ar fi acestea?
    Ce calități sunt importante pentru tine?
  • De ce crezi că Cenușăreasa era tratată rău de către surorile ei și mama vitregă?
    Ce ai face dacă ai vedea pe cineva tratat în felul acesta?
    Dar dacă ai fi tu în locul Cenușăresei, cum te-ai comporta?
  • Când cele două surori se pregăteau pentru bal, Cenușăreasa era foarte tristă. Tu ai fost vreodată trist/tristă? Cum ai reușit să te simți mai bine? Cine te-a ajutat?
  • În final, când Cenușăreasa s-a căsătorit, era foarte fericită. Cum crezi că se simțeau surorile ei?
    Tu te-ai bucurat vreodată pentru succesul sau fericirea cuiva sau ai fost invidios/invidioasă?
  • În viață este mai importantă bunătatea sau bogăția?

 

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Realizează caleașca Cenușăresei din materiale pe care le ai la îndemână. Ai putea să foloseștu un bidon de plastic de 5 l sau un dovleac. Roagă un adult să te ajute pentru a-i da forma dorită. Tu poți realiza decorurile folosind desene sau abțibilduri.
  • Desenează ținute pentru prinți și prințese folosind culorile tale preferate.
  • Organizează acasă un bal la care să-ți inviți părinții și frații sau surorile. Îmbrăcați-vă deosebit sau folosiți accesorii precum eșarfe sau pălării. Puneți muzică și dansați împreună!
  • Jucați un joc în care să apreciați fiecare membru al familiei pentru un gest de bunătate pe care l-a făcut față de voi sau față de alte persoane!

Jack și vrejul de fasole

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari

  • Dacă ai fi fost tu în locul lui Jack, ai fi avut încredere în negustorul care i-a dat boabele de fasole în schimbul vacii?
    Tu în cine ai încredere? De ce?
    Tu ești o persoană în care alții pot să aibă încredere?
  • Jack a procedat corect când a furat de la uriaș monedele și gâsca fermecată? Este vreodată acceptabil să furi?
  • Tu dacă ai avea o gâscă fermecată, ce ai face cu ea? Pe cine ai putea să ajuți?

 

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Plantează niște boabe de fasole și observă ce se întâmplă. Măsoară cât au crescut plantele după o săptămână, apoi după încă o săptămână. Ce observi?
  • Construiește castelul uriașului.
  • Dacă ai acasă boabe de fasole uscate, realizează un colaj lipind boabele de fasole pentru a crea vrejul pe care a urcat Jack.
  • Numără crescător și descrescător folosind boabe de fasole.

Călătoriile lui Gulliver

Idei pentru #dialoguri cu copiii preșcolari

  • Lui Gulliver îi plăceau călătoriile. Ție ce activități îți fac plăcere? Ce interese ai și cum poți să ți le cultivi în această perioadă?
  • Oamenii sunt diferiți. Gulliver a juns în Țara Liliput unde l-au întâmpinat oamenii locului. Ce diferențe ai sesizat între Gulliver și aceștia? Deși sunt diferiți, oamenii se aseamănă în multe privințe. Găsește mai multe asemănări între Gulliver și omuleți.
  • De ce crezi că regele a poruncit ca Gulliver să fie hrănit? De ce crezi că la început îl țineau legat cu un lanț zdravăn de metal? Ce ai simțit când ai auzit cum era tratat Gulliver?
  • Trebuie să știi că toate ființele umane se nasc libere și egale în drepturi. Orice om are dreptul la viață, libertate și securitate personală. Nimeni nu trebuie supus la pedepse sau tratamente crude. Ce părere ai despre comportamentul liliputanilor? De ce se comportau așa? Ce ai putea să le spui, ca să-și modifice comportamentul?
  • Gulliver a trait o adevărată aventură în Liliput. Tu ai trait vreodată o aventură?

 

Idei de #activități pentru preșcolari

  • Construiește o machetă în miniatură pentru a reprezenta țara liliputanilor. Poți folosi piese de lego, plastilină sau materiale din natură.
  • După ce le-a învățat limba, Gulliver s-a împrietenit cu omuleții. Inventează un salut în limba din Liliput! Învață-i salutul și pe prietenii tăi!
  • Gulliver a primit diverse daruri la plecarea din Liliput. Ce daruri poți face tu pentru membrii familiei tale sau pentru prieteni? De exemplu, poți să-i ajuți la treburile casnice, sau poți să le oferi desene sau cuvinte de apreciere.
  • Ca să intre în casa construită pentru el, Gulliver trebuia să se târască. Realizează și tu curse cu obstacole acasă, în care să te târăști pe coate, să mergi ca piticul sau să ca furnica!

Vulpea cea șireată și găinușa cea isteață

Motanul încălțat

Ridichea uriașă

Alice în Țara Minunilor

Pinocchio

Cei trei țapi

Omulețul din turtă dulce

Aladin și lampa fermecată

Albă-ca-Zăpada și cei șapte pitici 

Scufița Roșie

Soldățelul de plumb

Frumoasa adormită

Mica sirenă

Ali Baba și cei 40 de hoți

Cizmarul și spiridușii

Cele trei dorințe

Cântărețul din Hameln

Frumoasa și Bestia

Prințul fermecat

Regele Midas și atingerea de aur