Educație Incluzivă: Născut cu paralizie, un băiețel a învățat să meargă datorită sprijinului în dezvoltarea timpurie

Pentru copiii cu risc sau care suferă de dizabilități, copilăria timpurie este etapa vieții de importanță maximă. Se estimează că peste 32 de milioane de copii de vârstă școlară, cu dizabilități, se află în afara școlii, mai ales în țările în curs de dezvoltare. Statutul de persoană cu dizabilități al unui copil are un mai mare impact asupra șanselor sale de a primi o educație decât sexul sau țara în care trăiește.

Impactul lipsei de sprijin a copiilor cu dizabilități este devastator, nu doar pentru zecile de milioane de copii și familiile lor, dar și pentru economii întregi. În Bangladesh, de exemplu, Banca Mondială estimează că, anual, 1.2 miliarde de dolari, sau 1.74% din PIB provenit din venituri, s-ar putea pierde din cauza lipsei de școlarizare și includere pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități și a celor care le îngrijesc.

(Early Childhood Matters 2019Fundația Bernard van Leer)

  • Educația incluzivă și schimbarea în bine

Copiii precum Abdou Nourou Sawadogo (foto), de cinci ani, care s-a născut cu paralizie cerebrală într-un sat din Burkina Faso, nu primesc în mod obișnuit genul de servicii de dezvoltare timpurie care le-ar permite să frecventeze școala, să se dezvolte în mod holistic și să-și împlineasă potențialul.

Nourou a învățat să meargă și să comunice doar după ce el și mama lui au început să primească sprijin pentru dezvoltarea timpurie de la un asistent de reabilitare dintr-un centru comunitar, în urmă cu doi ani.

Acum, mama lui Nourou crede în abilitatea de a învăța a fiului ei și intenționează să îl înscrie la școala primară din localitate.

Cu o mai mare investiție în dezvoltarea timpurie incluzivă și adunarea de dovezi suplimentare, mulți alți copii din toată lumea ar putea beneficia de aceleași oportunități.

 

  • Atingerea Obiectivelor pentru Dezvoltare Sustenabilă (SDG – Sustainable Development Goals) va necesita mai multe investiții în educația incluzivă.

În 2016, raportul #CostingEquity, elaborat cu sprijinul rețelei Fundațiilor pentru o Societate Deschisă, a pledat pentru ca guvernele și donatorii să crească de urgență investițiile în finanțarea educației sensibilă la dizabilități, pentru a atinge Obiectivele pentru Dezvoltare Sustenabilă (SDG).

Există dovezi puternice referitoare la ceea ce funcționează în educație pentru copiii cu dizabilități, dar până în prezent, investițiile în schimbarea sistemică și creșterea capacității cadrelor didactice au fost insuficiente. Ar face o mare diferență dacă incluzivitatea pentru persoane cu dizabilități ar fi obligatorie pentru accesarea fondurilor din donații (International Disability and Development Consortium și Light for the World, 2016).

Există semne de progres. La Summit-ul Global pentru Dizabilități din 2018, Banca Mondială s-a angajat ca toate programele educaționale să fie incluzive pentru persoane cu dizabilități până în 2025.

Aceasta a fost de acord și să găzduiască Inițiativa pentru Educație Incluzivă (Inclusive Education Initiative), care va oferi sprijin tehnic guvernelor și va ajuta la accesarea fondurilor, împreună cu Departamentul pentru Dezvoltare Internațională din Marea Britanie și Ministerul Afacerilor Externe din Norvegia.

 

  • Un nou raport pledează pentru „A nu lăsa pe nimeni în urmă atunci când începe învățarea”.

Ducând mai departe campania #CostingEquity, Light for the World și rețeaua Fundațiilor pentru o Societate Deschisă vor lansa un nou raport de cercetare pentru advocacy, pentru a concentra atenția în mod specific pentru finanțarea echitabilă în primii ani.

Acesta va dovedi că intervențiile pentru dezvoltarea timpurie îi pot ajuta pe copiii din grupuri vulnerabile și cu dizabilități să-și împlinească potențialul prin înscrierea la școală și ameliorarea rezultatelor lor de învățare și pot preveni separarea familiilor și plasarea în instituții.

Sprijinind conceperea de programe incluzive și echitabile pentru dezvoltarea timpurie, raportul apare la timpul potrivit: tema de anul acesta a Forumului politic de nivel înalt al Națiunilor Unite este „Împuternicirea oamenilor și asigurarea incluzivității și a egalității”, iar SDG 4 urmează a fi revizuite în profunzime.


Articol de Dragana Sretenov – Senior Team Manager, Programul pentru Copilăria Timpurie, Open Society Foundations, Londra, Marea Britanie și Nafisa Baboo – Director, Educația Incluzivă, Light for the World, Viena, Austria.

Acest articol poate fi citit, în limba engleză, în revista Early Childhood Matters 2019,publicație a Fundației Bernard van Leer. Lansată în cadrul Conferinței ISSA intitulată Nurturing Environments – For the Wellbeing of Young Children and Families, publicația Early Childhood Matters 2019 cuprinde o tematică diversă și complexă, care se adresează atât practicienilor din domeniul copilăriei timpurii, părinților, conducătorilor, dar și societății civile. 

Abdou Nourou Sawadogo, 5 ani, din Burkina Faso (stânga), Foto: Light for the World