Susținerea copiilor ucraineni și a educației lor, la 2 ani de la începerea războiului

Provocarea adusă de războiul din Ucraina a adus în 2022 o presiune suplimentară asupra întregii societăți, deja afectată de eforturile depășirii anilor de pandemie. Pentru că educația și dezvoltarea copiilor sunt la fel de importante și în momentele de criză, Centrul Step by Step s-a implicat activ în intervenția pentru sprijinirea refugiaților ucraineni, mobilizând resurse materiale și umane. 

Răspunsul Centrului Step by Step în criza refugiaților provocată de războiul din Ucraina a urmărit să treacă dincolo de intervenția umanitară, îmbunătățind capacitatea sistemului educațional prin operaționalizarea unor centre în grădinițe sau spații puse la dispoziție de autorități locale și sesiuni de formare pentru personalul didactic. Ghiduri de conversație, materiale educaționale, cărți de povești, jucării, mobilier și laptopuri au fost distribuite în întreaga țară într-o complexă operațiune logistică, începută la finalul primăverii 2022.

Douăsprezece sesiuni de formare în Primul Ajutor Psihologic (PAP) pentru 450 de practicieni în dezvoltarea timpurie a copiilor au fost organizate și livrate de Centrul Step by Step din România. La aceste instruiri au participat educatori, profesori din învățământul preșcolar și primar care lucrează cu copiii refugiați din Ucraina.

Instruirea PAP a fost dezvoltată de ISSA, War Child Holland și Amna la începutul verii 2022 și are trei teme principale: concepte cheie și principii directoare pentru primul ajutor psihologic; lucrul cu copiii aflați în dificultate și îngrijitorii; și gestionarea stresului la profesioniști.

Ca urmare a crizei generate de război și pentru a veni în întâmpinarea nevoilor familiilor de refugiați, conceptul PrimoHub a fost adaptat și aplicat de urgență, iar din aprilie 2022 au fost deschise 4 centre cu finanțare ISSA, War Child și Amna cu contribuția autorităților locale.

Ulterior, UNICEF a oferit finanțare pentru deschiderea altor 15 centre PrimoHub pentru copiii ucraineni și copiii români defavorizați. Acestea au fost puse treptat în funcțiune începând cu luna septembrie 2022 – începutul anului școlar. În luna februarie 2024, în întreaga țară funcționează 23 de centre PrimoHub, toate susținute de UNICEF și Fundația Lego. 

Cu excepția centrelor PrimoHub organizate în spații care găzduiesc familii de refugiați, toate centrele au fost organizate în interiorul școlilor sau grădinițelor tocmai pentru a permite interacțiunea copiilor ucraineni cu copiii români. Pentru a permite participarea copiilor la programele PrimoHub, astfel încât părinții lor să poată fi activi în câmpul muncii, în centrele unde condițiile locale au permis, copiilor le-a fost asigurată masa de prânz.

Copiii ucraineni au beneficiat de materiale în limba maternă și au putut deprinde și noțiuni de limba română prin interacțiunea cu copiii români.  De asemenea, în afara cursurilor de limbă română pentru copii, în unele centre au fost puse la dispoziție cursuri de limba română și pentru părinții ucraineni interesați.

15.000 de cărți donate de ISSA și Amazon pentru centrele de refugiați din România au fost recepționate de Centrul Step by Step la București în septembrie 2022 și apoi distribuite către autorități și centrele PrimoHub din  București, Sighetu Marmației, Tulcea, Isaccea, Brașov, Sibiu, Târgu Mureș. 

Jucării, rechizite și mii de cutii de cuburi Lego  au ajuns în grădinițe și centrele PrimoHub pentru a facilita învățarea și coeziunea copiilor  români și ucraineni.

Distribuirea jucăriilor și materialelor educaționale a venit în completarea operațiunii logistice de amenajare și dotare a tuturor centrelor PrimoHUB.

Cu sprijinul Global Business Coalition for Education, Their World și ISSA, Centrul Step by Step a început în 2022 o amplă operațiune de distribuție a 6000 de laptopuri donate de HP, dotate cu sisteme de operare Windows donate de Microsoft. 

Această inițiativă a avut ca scop principal îmbunătățirea accesului la educație pentru copiii ucraineni refugiați, o comunitate care se confruntă cu provocări în ceea ce privește accesul la resurse educaționale. 

 Această donație nu doar că a permis copiilor să aibă acces la informații și resurse educaționale online, dar a și facilitat comunicarea și colaborarea între ei, profesori și părinți.